Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός Πρόγραμμα εκδηλώσεων 22 Ιουλίου 2020

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός παρουσιάζει αύριο, Τετάρτη 22 Ιουλίου, τις παρακάτω εννέα εκδηλώσεις στην Αττική, τον Έβρο, τη Θεσσαλονίκη, την Κέρκυρα και την Πρέβεζα:

Αττική

-> «Το αμάρτημα της μητρός μου» από το Εθνικό Θέατρο | Λύκειο Αριστοτέλους | 19.30Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/to-amartima-tis-mitros-mou-apo-to-ethniko-theatro-2/

Ένα αριστούργημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, το διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού Το αμάρτημα της μητρός μου (1883) στην αγγλική γλώσσα σε μία προσπάθεια σύνδεσης του αγγλόφωνου κοινού με τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία. Ο Βιζυηνός αντλεί αφηγηματικό υλικό από τις προσωπικές και οικογενειακές μνήμες, από τις παραδόσεις και τα βιώματα της λαϊκής ζωής στην ιδιαίτερη πατρίδα του και το ενισχύει με το στέρεο υπόβαθρο της παιδείας του. Η παράσταση έχει ήδη φιλοξενηθεί με μεγάλη επιτυχία σε κορυφαία Ακαδημαϊκά Ιδρύματα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής επί δύο συνεχή έτη (2018-2019).

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Δανάη Ρούσσου

Ερμηνεία: Ρένα Κυπριώτη

Σύνθεση μουσικής: Νίκος Κυπουργός
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα

Καλλιτεχνική συνεργάτης: Ειρήνη Βουρλάκου

Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά.

-> Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Ι.Ν. Αγ. Γεωργίου (Ομορφοκκλησιά) Γαλατσίου – Αττική | 20.30Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/i-estoudiantina-mas-taxidevi-mousika-sti-thalassa/

Η καταξιωμένη ορχήστρα Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, περιοδεύει το φετινό καλοκαίρι με δύο διαφορετικά μουσικά προγράμματα. Κάθε πρόγραμμα και ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι. Το πρώτο περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα στη Σμύρνη και τον Πειραιά, ενώ το δεύτερο είναι αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στη θάλασσα και στην ξενιτιά.

Σε αυτή τη συναυλία θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα Από τη Σμύρνη στον Πειραιά, το οποίο είναι αφιερωμένο σε δύο πόλεις που έχουν σημαδέψει ολόκληρο τον ελληνισμό. Η Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας επί σκηνής με τον Ανδρέα Κατσιγιάννη παρουσιάζουν τραγούδια από τη Σμύρνη του έρωτα και του πάθους έως την Πειραιώτικη σχολή. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις των: Γιοβάν Τσαούς, Κώστα Σκαρβέλη, Δημήτρη Σέμση, Ογδοντάκη (Γιάννη Δραγάτση), Παναγιώτη Τούντα, Πρόδρομου Τσαουσάκη, Βαγγέλη Παπάζογλου κ.ά.

Συντελεστές:
Τραγουδούν: Ασπασία Στρατηγού, Γιάννης Διονυσίου
Σολίστ: Σωτήρης Μαργώνης (βιολί), Νίκος Μέρμηγκας (μπουζούκι, λάφτα), Δήμος Βουγιούκας (ακορντεόν), Απόστολος Βαλαρούτσος (κιθάρα), Ανδρέας Παπάς (κρουστά), Φίλιππος Ρέτσιος (πιάνο), Γιάννης Πλαγιανάκος (μπάσο), Ανδρέας Κατσιγιάννης (σαντούρι)

Παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

-> Συναυλία της χορωδίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής | Αρχαιολογικός χώρος Ακαδημίας Πλάτωνος – Αττική | 19.30Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/sinavlia-tis-chorodias-tis-els-stin-akadimia-platonos/

Η Χορωδία της ΕΛΣ συμμετέχει στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με μια μεγάλη συναυλία, υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει χορωδιακά αποσπάσματα από όπερες του Τζουζέππε Βέρντι, αθηναϊκά και επτανησιακά τραγούδια, καθώς και τραγούδια από οπερέτες.

Συντελεστές:
Συμμετέχουν μέλη της Χορωδίας της ΕΛΣ

Διευθυντής χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Σολίστ: Μαρία Μητσοπούλου, Νίκος Στεφάνου, Δημήτρης Κασιούμης

Πιάνο: Ερμιόνη Νάστου

-> «Ημερολόγιο για περαστικούς» Σκηνική καντάτα του Περικλή Κούκου σε κείμενα Χριστόφορου Χριστοφή από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών – Αττική | 19.30
Προκρατήσεις εδώ:
https://digitalculture.gov.gr/2020/05/to-imerologio-gia-perastikous-sta-teli-tou-eona-tou-perikli-koukou/

Η σκηνική καντάτα «Ημερολόγιο για περαστικούς» του Περικλή Κούκου σε κείμενα Χριστόφορου Χριστοφή, που έκανε πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 1996, ανεβαίνει στις 22 Ιουλίου στη Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών και στις 3 Αυγούστου στη Μονή Δαφνίου. Το λιμπρέτο του σημαντικού σκηνοθέτη και λογοτέχνη είναι εμπνευσμένο από το ομότιτλο βιβλίο του που κυκλοφόρησε το 1993, με κείμενα περιπλάνησης, νοσταλγίας και στοχασμού. Καλύπτει μια χρονική περίοδο από το 1974 ως το 1992 και διατηρεί όλη την ποιητική διάθεση που υπήρχε στο βιβλίο. Η μουσική γλώσσα που χρησιμοποίησε ο Περικλής Κούκος συγκεράζει τη λόγια παράδοση του 20ού αιώνα με στοιχεία της τζαζ και της ροκ.

Συντελεστές:
Τάκης Τζουνάκος (πιάνο),
Όλγα Πάσχου (φωνή),
Γιώργος Χρανιώτης (αφηγητής)

Θεσσαλονίκη

-> Συναυλία συνόλου ξύλινων πνευστών από τη Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης | Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης | 21.00

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/i-k-o-th-sto-archeologiko-mousio-thessalonikis/

Την Τετάρτη 22/7, στο αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, σύνολο ξύλινων πνευστών της Κ.Ο.Θ. παρουσιάζει δύο υπέροχες σερενάτες των Αντονίν Ντβόρζακ και Ρίχαρντ Στράους. Διευθύνει ο Γεώργιος Βράνος.

Πρόγραμμα:Antonín Dvořák: Σερενάτα για πνευστά, έργο 44

Richard Strauss: Σερενάτα σε μι ύφεση μείζονα, έργο 7
Συντελεστές:

Σύνολο ξύλινων πνευστών της ΚΟΘ

Μουσική Διεύθυνση: Γεώργιος Βράνος

-> OΓιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης συναντά την Δήμητρα Σελεμίδου: «Μουσική Περιήγηση: από τα ερωτικά τραγούδια του Γιαννίδη, στις εικόνες από μία έκθεση του Mussorgskyαπό το Μεγάρου Μουσικής Αθηνών | Ρωμαϊκή Αγορά – Θεσσαλονίκη | 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/o-giorgos-emmanouil-lazaridis-sti-romaiki-agora-thessaloniki/

Ο πιανίστας και συνθέτης Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης και η ανερχόμενη ερμηνεύτρια Δήμητρα Σελεμίδου προτείνουν μια μουσική περιήγηση από τα ερωτικά τραγούδια του Γιαννίδη στις εικόνες από μια έκθεση του Mουσόργκσκι. Το ταξίδι τους θα αρχίσει από το Ρωμαϊκό Ωδείο Δίου (20/7) και θα συνεχιστεί με δύο σταθμούς στη Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης (22/7) και στο Βυζαντινό Κάστρο Πλαταμώνα (25/7). Στο πρώτο μέρος της βραδιάς, θα ακουστούν αγαπημένες μελωδίες του σπουδαίου Έλληνα μουσουργού που υπηρέτησε με σεβασμό τόσο την κλασική (ως Γιάννης Κωνσταντινίδης) όσο και την ελαφρά μουσική (ως Κώστας Γιαννίδης). Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης έχει συμπληρώσει 30 χρόνια αδιάκοπης παρουσίας στην παγκόσμια μουσική σκηνή ως σολίστ, συνθέτης και παιδαγωγός και έχει στο ενεργητικό του εμφανίσεις σε μεγάλα φεστιβάλ και μουσικά κέντρα και με συνεργασίες με διάσημα σύνολα και λαμπρούς μαέστρους. Η Δήμητρα Σελεμίδου έχει εμφανιστεί σε Ελλάδα και Κύπρο, έχει συμπράξει με την ΕΛΣ και έχει στο ενεργητικό της συνεργασίες με καταξιωμένους Έλληνες καλλιτέχνες. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, ο φημισμένος βιρτουόζος του πιάνου θα ερμηνεύσει τη δεξιοτεχνική σουίτα Εικόνες από μια έκθεση (1874) του Μοντέστ Μουσόργκσκι, ένα από τα δημοφιλέστερα έργα της Ρωσικής Σχολής.

Συντελεστές:
Κωστής Πυρένης (κιθάρα), Βασίλης Δεφίγγος (σαξόφωνο, φλάουτο)

Έβρος

-> Ριχάρδος Β’ Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης | Οικοπάρκο Αλτιναλμάζη – Αλεξανδρούπολη | 21.00

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/richardos-v-apo-to-idrima-michalis-kakogiannis/

Ο Ριχάρδος Β’ υπήρξε ένας από τους πιο αινιγματικούς Άγγλους βασιλιάδες, που μετατράπηκε από τον Σαίξπηρ σε μια συναρπαστική, συγκινητική, μελέτη ενός τραγικού ήρωα και μιας ψυχής ποιητικής. Το έργο «Ριχάρδος Β’-Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά» αποτελεί μια πιο συμπυκνωμένη εκδοχή του «Ριχάρδου Β’». Ξεκινά από το τέλος: Ο Ριχάρδος έχει χάσει το θρόνο του από τον αντίπαλό του τον Μπόλιμπροκ. Φυλακισμένος πια, απογυμνωμένος από αξιώματα και προνόμια, βιώνει το σκοτάδι και την απόλυτη μοναξιά. Ώσπου ένας απροσδόκητος επισκέπτης εμφανίζεται στο παράθυρο της φυλακής, βγάζοντάς τον από τον λήθαργο. Ισχυρίζεται πως είναι ο πρώην σταβλίτης του και γίνεται η αφορμή ώστε ο έκπτωτος βασιλιάς να ζήσει ξανά νοερά το ένδοξο παρελθόν του και ν’ αναλογιστεί το ζοφερό παρόν του. Φωνές από το παρελθόν αρχίζουν να ζωντανεύουν στη συνείδησή του. Ψευδαισθήσεις πλημμυρίζουν τον μικρόκοσμο της φυλακής του. Καθώς ο Ριχάρδος αναμετράται με τα αίτια του ξεπεσμού και της καθαίρεσής του, τον βλέπουμε να ταλαντεύεται μεταξύ παραληρήματος και διαύγειας, αμφιβολίας και αλαζονείας, χιούμορ και αυτολύπησης. Ο επισκέπτης, ο οποίος φαίνεται πως έχει μια μυστηριώδη δύναμη, προτρέπει τον Ριχάρδο ν’ αντιμετωπίσει κατάματα τη θνητή αλλά και την ηθική του υπόσταση. Πλέον, αναζητά απάντηση σε μια τελευταία -ίσως την πιο καθοριστική- ερώτηση: «Τώρα που τα έχασα όλα, ποιος είμαι;» Ο Σαίξπηρ έχει καταφέρει, όσο λίγοι συγγραφείς στην παγκόσμια δραματουργία, να περιγράψει μέσω της διήγησης των μύθων του, το εσωτερικό δράμα του ταξιδιού της ψυχής των ηρώων του. Τα έργα του δεν αφορούν μόνο τη λειτουργία της ανθρώπινης υπόστασης, αλλά μπορούν να ερμηνευτούν ως ιερά, ονειροπόλα ακόμα και μυστικιστικά.

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – δραματουργία – σκηνογραφία: Marlene Kaminsky

Μετάφραση : Κ. Καρθαίος

Πρωτότυπη Μουσική : Constantin

Σχεδιασμός φωτισμών : Σεσίλια Τσελεπίδου

Κοστούμια: Μαρία Σιαφάκα

Μάσκα: Wintercroft

Φωτογραφίες : Δημοσθένης Γαλλής

Κατασκευή σκηνικού και σκηνικών αντικειμένων : Ρούλης και Γιώργος Αλαχούζος
Κινηματογράφηση : Γιώργος Γεωργόπουλος

Παίζουν: ο Τάσος Νούσιας στο ρόλο του Ριχάρδου Β’, ο Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος και στη φωνή της βασίλισσας η Μάιρα Μηλολιδάκη

Κέρκυρα

-> Χαλιμά από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Παλαιό Φρούριο – Κέρκυρα | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/i-chalima-tou-theofrastou-sakellaridi-apo-tin-ethniki-liriki-skini/

Του Θεόφραστου Σακελλαρίδη.

Η Χαλιμά (1926) , φαντασμαγορική οπερέτα σε τρεις πράξεις, όπως την χαρακτηρίζει ο δημιουργός της, σημείωσε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’20 αλλά και στη δεκαετία του ‘30 σε αθηναϊκά θέατρα, αλλά και σε περιοδείες στην Ελλάδα και στα κέντρα της ελληνικής διασποράς. Η υπόθεση, σύμφωνα με το λιμπρέτο του Σπύρου Ποταμιάνου, εμπνευσμένη αμυδρά από τις Χίλιες και μια νύχτες, εξελίσσεται σε ένα παλάτι της Ανατολής, όπου ο κουτοπόνηρος μάγειρας Αλή-Μουσακάς χρησιμοποιείται ως όργανο των ερωτικών σχεδίων της σαγηνευτικής Χαλιμάς και του αιχμάλωτου πρίγκιπα Σαχ-Ρουμάν.

Η Χαλιμά πρωτοπαρουσιάστηκε από το θίασο της Ολυμπίας Καντιώτη-Ριτσιάρδη στο Θέατρο Μοντιάλ, στις 31 Αυγούστου 1926. Τον κεντρικό ρόλο ερμήνευε η ίδια η Καντιώτη–Ριτσιάρδη, τον Σαχ Ρουμάν ο Σπύρος Μπάρτζος και τον Αλή Μουσακά ο Παρασκευάς Οικονόμου. Η σκηνοθεσία ήταν του Κωστή Βελμύρα, ενώ την ορχήστρα διηύθυνε ο ίδιος ο συνθέτης. Η Χαλιμά ανασύρθηκε από τα μουσικά αρχεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και παίχθηκε σε πρώτη σύγχρονη αναβίωση το 2013 στην ΕΛΣ.

Συντελεστές:
Ενορχήστρωση για τετραμελές ενόργανο σύνολο: Μιχάλης Παρασκάκης

Διανομή: Χαλιμά Άννα Στυλιανάκη, Σαχ Ρουμάν Δημήτρης Πακσόγλου, Αλή Μουσακάς Δημήτρης Ναλμπάντης, Αμηνά Μυρτώ Μποκολίνη, Αβούλ/Καδής/Ρασίντ Κωστής Ρασιδάκης, Ζουμπέιντα Λυδία Αγγελοπούλου
Μουσικοί: Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Γιάννης Κρητικός (κλαρινέτο), Σταμάτης Πασόπουλος (μπαγιάν)

Πρέβεζα

-> Μαρμαρωμένες Τρωάδες από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης| Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης – Πρέβεζα | 21.00

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/marmaromenes-troades-tou-evripidi-apo-to-idrima-michalis-kakogiannis-sto-romaiko-odio-nikopolis/

H παράσταση Μαρμαρωμένες Τρωάδες είναι μία οπτικοακουστική σκηνική αφήγηση, η οποία βασίζεται σε διασκευή των Τρωάδων του Ευριπίδη σε μετάφραση Μιχάλη Κακογιάννη. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά εντός του Μουσείου της Αρχαίας Ολυμπίας, στο πλαίσιο της Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Την παράσταση παρακολούθησαν ειδικά προσκεκλημένοι θεατές εντός του χώρου του Μουσείου.

Η παρουσίαση των Τρωάδων στηρίζεται στη χρήση οπτικών και ηχητικών μέσων καθώς και τρεις ηθοποιούς. Τα οπτικά – ηχητικά και μουσικά υλικά είναι όλα πρωτότυπα, αποτέλεσμα έρευνας της δημιουργικής ομάδας. Πρόθεση της παράστασης, είναι η διερεύνηση της έννοιας του σύγχρονου ραψωδού, o οποίος έχει ως μέσα του την αφήγηση, τη μουσική, την εικόνα, τον ήχο, ενώ δημιουργεί ένα περιβάλλον βιωματικό για το θεατή, μέσα από τη δημιουργική σύνθεση όλων των παραπάνω στοιχείων.

Ο λόγος στο αρχαίο ελληνικό δράμα είναι ένας τομέας που προσφέρεται για ουσιαστική έρευνα στον τομέα της σύγχρονης αφήγησης. Στόχος της δημιουργικής ομάδας είναι να τονίσει ακόμα περισσότερο το βάθος της δραματουργίας του κειμένου, χρησιμοποιώντας στη σκηνική σύνθεση, ηχοτοπία, εικόνες στατικές ή κινούμενες που φέρουν έντονα το ελληνικό στοιχείο και δημιουργούν την αίσθηση της χαμένης πατρίδας.

Η πολυμεσική αφήγηση, θα μεταφέρει στο σήμερα το συγκλονιστικό έργο του Ευριπίδη, ιδωμένο μέσα από την μοναδική μετάφραση του Μιχάλη Κακογιάννη, προάγοντας το πάντοτε υπαρκτό αίτημα για αλληλεγγύη και ανθρωπισμό.

Βασικός θεματικός άξονας του έργου, είναι η απώλεια και ο αποχαιρετισμός ενός λαού προς την πατρίδα και τους νεκρούς που αφήνει πίσω, με κορυφαία την Εκάβη, τη βασίλισσα της Τροίας που θα ακολουθήσει και αυτή με τη σειρά της τη μοίρα του ξεριζωμού και της σκλαβιάς. Οι Τρωάδες, είναι ένα κείμενο διαχρονικό και τόσο επίκαιρο στις ιστορικές περιόδους που διανύουμε.

Συντελεστές:Μετάφραση: Μιχάλης ΚακογιάννηςΣκηνοθεσία, μουσική, σύνθεση ήχου: Λουΐζα Κωστούλα (Violet Louise)Ηθοποιοί- Μουσικοί: Αγλαΐα Παπά, Λουΐζα Κωστούλα, Χάρης ΧαραλάμπουςΟπτικός/ηχητικός σχεδιασμός : Studio 19Kοστούμια: Λίλιαν ΞυδιάΔημιουργική ομάδα στα οπτικά υλικά: Νίκος Λεβαντἠς, Λουΐζα Κωστούλα, Bασίλης ΚουντούρηςΒοηθός σκηνοθέτη: Eλίνα ΜαντίδηΗχογραφήσεις: Λουΐζα Κωστούλα, Studio 19

Χρήσιμες πληροφορίες

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα: https://digitalculture.gov.gr/

Σημειώνουμε ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους. Στα μουσεία είναι υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας.

Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1, 5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης. Η προσέλευση και η αποχώρηση από το χώρο των εκδηλώσεων γίνεται με τη χρήση μη ιατρικής μάσκας.