Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός – Πρόγραμμα εκδηλώσεων 31 Ιουλίου, 1 Αυγούστου και 2 Αυγούστου 2020

​Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός παρουσιάζει αύριο Παρασκευή 31 Ιουλίου, το Σάββατο 1 και τη Κυριακή 2 Αυγούστου τις παρακάτω δεκαέξι εκδηλώσεις σε: Αττική, Αργολίδα, Βοιωτία, Δωδεκάνησα,  Εύβοια, Καβάλα, Λακωνία, Μεσσηνία και Πειραιά.

Παρασκευή 31 Ιουλίου

Αττική

-> «Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού» από την Εθνική Λυρική Σκηνή| Ρωμαϊκή Αγορά – Αττική | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/imerologio-enos-atheatou-egklismou-apo-tin-els/

Σε έναν συνδυασμό ποίησης και στοχασμών, ο διακεκριμένος Έλληνας πανεπιστημιακός, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής Γιώργος Βέλτσος μεταφέρει στο έργο Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού ένα διπλό βίωμα ως προς την ασθένεια και την καραντίνα: Από τη μια της ευθύνης απέναντι στον άλλο και από την άλλη, το ζήτημα μιας απάνθρωπης ζωής που κινδυνεύει να χάσει το βίωμα της ίδιας της ζωής ως ζωής, και όχι ως επιβίωσης. Ερμηνεύει η διακεκριμένη ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης Ρένη Πιττακή.

Ο Γιώργος Βέλτσος σημειώνει: «Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού –ο Ελύτης θα έλεγε Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου- γιατί όλοι μας, τις σκληρές μέρες του φετινού Απρίλη, σκεφτήκαμε έγκλειστοι τους στίχους του ποιητή από το ομώνυμο έργο του: “Ξημερώθηκα έχοντας διατρέξει την ιστορία του θανάτου της Ιστορίας, ή μάλλον την ιστορία της Ιστορίας του θανάτου (και αυτό δεν είναι λογοπαίγνιο)”. Όλοι διατρέξαμε τότε, και την Ιστορία και τον θάνατο σε έναν ημερολογιακά καταγεγραμμένο χρόνο που «έγραψε» τον υψηλό του κίνδυνο στη ζωή τού καθενός ξεχωριστά. Κατέθεσα κι εγώ με τον τρόπο μου μια μαρτυρία, γνωρίζοντας ωστόσο, πως δεν υπάρχει μάρτυρας για τον μάρτυρα παρά ένας τρίτος: η φωνή και ο ρυθμός της Ρένης Πιττακή που θα την ενσαρκώσει».

Συντελεστές:

Κείμενο: Γιώργος Βέλτσος

Σκηνοθεσία: Ελπίδα Σκούφαλου

Ερμηνεύει η Ρένη Πιττακή

Μουσικοί: Σωκράτης Σινόπουλος (πολίτικη λύρα & πολίτικο λαούτο), Βασίλης Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο)

Σχεδιασμός Ήχου: Νίκος Διονυσόπουλος

->Κόρη Αδάμαστη από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου – Αττική | 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/kori-adamasti-apo-to-megaro-mousikis-athinon/

Στο Τεχνολογικό Πάρκο του Λαυρίου οι Κρητικοί Νίκος & Γιώργος Στρατάκης, πλαισιωμένοι από 5μελές μουσικό σχήμα, θα παρουσιάσουν το έργο “Κόρη Αδάμαστη” σε μουσική Λουκά Θάνου και ποίηση Πάνου Δημητρόπουλου.

Αργολίδα

->TrioElGreco – Οι δύο σχολές της Βιέννηςαπό το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | Φρούριο Παλαμηδίου, Ναύπλιο – Αργολίδα | 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/to-trio-el-greco-sto-frourio-palamidiou-sto-nafplio/

Έργα Χάυντν, Σούμπερτ και Σκαλκώτα επέλεξαν τα μέλη του Trio El Greco για το πρόγραμμα με τίτλο «Οι δύο Σχολές της Βιέννης» που θα παρουσιάσουν στις 31/7 στο Φρούριο Παλαμηδίου Ναυπλίου, στις 25/8 στο Βυζαντινό Κάστρο Πλαταμώνα και στις 10/9 στη Μονή Δαφνίου. Το πρώτο μέρος της συναυλίας εστιάζει σε δύο μουσουργούς που επηρεάστηκαν εξίσου από την κλασική και τη λαϊκή παράδοση, στον Γιόζεφ Χάυντν με το Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε σολ μείζονα, αρ. 39 «Gypsy» και στον Νίκο Σκαλκώτα με τις 8 Παραλλαγές σε παραδοσιακό θέμα για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο. Στο δεύτερο μέρος το δημοφιλές σχήμα μουσικής δωματίου, που απαρτίζεται από τους Θοδωρή Ιωσηφίδη (πιάνο), Φαίδωνα Μηλιάδη (βιολί) και Αλέξη Καραϊσκάκη Νάστο (τσέλο), ανατρέχει στον βιεννέζικο Ρομαντισμό μέσα από μία από τις πλέον εμβληματικές συνθέσεις του Φραντς Σούμπερτ, το περίφημο Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 100.

Δωδεκάνησα

-> «Ριχάρδος Β’ Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά»  από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης | Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου Ρόδου – Δωδεκάνησα | 21.00

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/richardos-v-apo-to-idrima-michalis-kakogiannis-5/

Ο Ριχάρδος Β’ υπήρξε ένας από τους πιο αινιγματικούς Άγγλους βασιλιάδες, που μετατράπηκε από τον Σαίξπηρ σε μια συναρπαστική, συγκινητική, μελέτη ενός τραγικού ήρωα και μιας ψυχής ποιητικής. Το έργο «Ριχάρδος Β’-Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά» αποτελεί μια πιο συμπυκνωμένη εκδοχή του «Ριχάρδου Β’». Ξεκινά από το τέλος: Ο Ριχάρδος έχει χάσει το θρόνο του από τον αντίπαλό του τον Μπόλιμπροκ. Φυλακισμένος πια, απογυμνωμένος από αξιώματα και προνόμια, βιώνει το σκοτάδι και την απόλυτη μοναξιά. Ώσπου ένας απροσδόκητος επισκέπτης εμφανίζεται στο παράθυρο της φυλακής, βγάζοντάς τον από τον λήθαργο. Ισχυρίζεται πως είναι ο πρώην σταβλίτης του και γίνεται η αφορμή ώστε ο έκπτωτος βασιλιάς να ζήσει ξανά νοερά το ένδοξο παρελθόν του και ν’ αναλογιστεί το ζοφερό παρόν του. Φωνές από το παρελθόν αρχίζουν να ζωντανεύουν στη συνείδησή του. Ψευδαισθήσεις πλημμυρίζουν τον μικρόκοσμο της φυλακής του. Καθώς ο Ριχάρδος αναμετράται με τα αίτια του ξεπεσμού και της καθαίρεσής του, τον βλέπουμε να ταλαντεύεται μεταξύ παραληρήματος και διαύγειας, αμφιβολίας και αλαζονείας, χιούμορ και αυτολύπησης. Ο επισκέπτης, ο οποίος φαίνεται πως έχει μια μυστηριώδη δύναμη, προτρέπει τον Ριχάρδο ν’ αντιμετωπίσει κατάματα τη θνητή αλλά και την ηθική του υπόσταση. Πλέον, αναζητά απάντηση σε μια τελευταία -ίσως την πιο καθοριστική- ερώτηση: «Τώρα που τα έχασα όλα, ποιος είμαι;» Ο Σαίξπηρ έχει καταφέρει, όσο λίγοι συγγραφείς στην παγκόσμια δραματουργία, να περιγράψει μέσω της διήγησης των μύθων του, το εσωτερικό δράμα του ταξιδιού της ψυχής των ηρώων του. Τα έργα του δεν αφορούν μόνο τη λειτουργία της ανθρώπινης υπόστασης, αλλά μπορούν να ερμηνευτούν ως ιερά, ονειροπόλα ακόμα και μυστικιστικά.

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – δραματουργία – σκηνογραφία: Marlene Kaminsky
Μετάφραση : Κ. Καρθαίος
Πρωτότυπη Μουσική : Constantin
Σχεδιασμός φωτισμών : Σεσίλια Τσελεπίδου
Κοστούμια: Μαρία Σιαφάκα
Μάσκα: Wintercroft
Φωτογραφίες : Δημοσθένης Γαλλής
Κατασκευή σκηνικού και σκηνικών αντικειμένων : Ρούλης και Γιώργος Αλαχούζος
Κινηματογράφηση : Γιώργος Γεωργόπουλος
Παίζουν: ο Τάσος Νούσιας στο ρόλο του Ριχάρδου Β’, o Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος και στη φωνή της βασίλισσας η Μάιρα Μηλολιδάκη

Εύβοια

-> «Αθηναίων Πολιτεία – από τον Θησέα στον Σόλωνα»  από το Εθνικό Θέατρο | Αρχαιολογικός Μουσείο Ερέτριας – Εύβοια | 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/athineon-politia-apo-to-ethniko-theatro-3/

Το έργο Αθηναίων Πολιτεία είναι μια ανθολόγηση κειμένων της αρχαίας ιστοριογραφίας (Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Αριστοτέλης, Πλούταρχος, Διογένης Λαέρτιος, κ.ά.) και άλλων ιστορικών-αρχαιολογικών πηγών (επιγραφές, αρχαιολογικά κείμενα), που ανασυνθέτουν -σε επεισοδιακή μορφή- την περιπετειώδη πορεία του Αθηναϊκού πολιτεύματος προς τη δημοκρατία (7ος – 6ος αι. π.Χ.). Πρόκειται για πέντε αυτοτελή, αφηγηματικά «ιστορήματα»– διασκευασμένα σε δραματική μορφή και για θεατρική απόδοση, τα οποία συνέχονται θεματολογικά σε ένα ενιαίο ιστορικό-πολιτικό διακείμενο. Τα κεφάλαια ανα-διηγούνται ιστορίες όπως το Κυλώνειο Άγος, η νομοθεσία του Σόλωνα κ.ά. Οι ιστορίες αυτές παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή σε σημαίνοντες αρχαιολογικούς τόπους και μουσεία· τα πλέον ιδεώδη –για την παράστασή τους– «θέατρα».

Συντελεστές:

Μετάφραση-Διασκευή: Γιάννης Λιγνάδης

Ιστορική Τεκμηρίωση-Επιμέλεια: Ανδρονίκη Μακρή

Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου

Κοστούμια / Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου

Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης

Διανομή (αλφαβητικά)

Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάνος Βαβαδάκης, Κώστας Κοράκης, Άγγελος Μπούρας, Κατερίνα Πατσιάνη

Σάββατο 1 Αυγούστου

Αττική

-> «Χρόνος ερωτικός» Έργο για πιάνο και φωνή, σε μουσική Λουκά Θάνου και ποίηση Πάνου Δημητρόπουλου από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | Μονή Δαφνίου – Αττική | 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/chronos-erotikos-ergo-gia-piano-ke-foni-se-mousiki-louka-thanou-ke-piisi-panou-dimitropoulou/

Ο «Χρόνος ερωτικός» είναι ένα εκτενές ποίημα του Π. Δημητρόπουλου που μελοποίησε ο Λ. Θάνος για πιάνο και φωνή, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε στο Θέατρο Τέχνης τον Φεβρουάριο του 2018 με ερμηνευτή τον Σταύρο Σιόλα και στο πιάνο τον ίδιο τον συνθέτη. Ο νεαρός καλλιτέχνης, που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2006, έχει στο βιογραφικό του εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και συνεργασίες με γνωστές θεατρικές σκηνές ως συνθέτης.

Συντελεστές:
Πιάνο: Λουκάς Θάνος
Φωνή: Σταύρος Σιόλας

Βοιωτία

-> «Αθηναίων Πολιτεία – από τον Θησέα στον Σόλωνα» από το Εθνικό Θέατρο | Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών – Βοιωτία | 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/athineon-politia-apo-ton-thisea-ston-solona/

Το έργο Αθηναίων Πολιτεία είναι μια ανθολόγηση κειμένων της αρχαίας ιστοριογραφίας (Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Αριστοτέλης, Πλούταρχος, Διογένης Λαέρτιος, κ.ά.) και άλλων ιστορικών-αρχαιολογικών πηγών (επιγραφές, αρχαιολογικά κείμενα), που ανασυνθέτουν -σε επεισοδιακή μορφή- την περιπετειώδη πορεία του Αθηναϊκού πολιτεύματος προς τη δημοκρατία (7ος – 6ος αι. π.Χ.). Πρόκειται για πέντε αυτοτελή, αφηγηματικά «ιστορήματα»– διασκευασμένα σε δραματική μορφή και για θεατρική απόδοση, τα οποία συνέχονται θεματολογικά σε ένα ενιαίο ιστορικό-πολιτικό διακείμενο. Τα κεφάλαια ανα-διηγούνται ιστορίες όπως το Κυλώνειο Άγος, η νομοθεσία του Σόλωνα κ.ά. Οι ιστορίες αυτές παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή σε σημαίνοντες αρχαιολογικούς τόπους και μουσεία· τα πλέον ιδεώδη –για την παράστασή τους– «θέατρα».

Συντελεστές:
Μετάφραση-Διασκευή: Γιάννης Λιγνάδης
Ιστορική Τεκμηρίωση-Επιμέλεια: Ανδρονίκη Μακρή
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Κοστούμια / Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου
Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης
Διανομή (αλφαβητικά): Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάνος Βαβαδάκης, Κώστας Κοράκης, Άγγελος Μπούρας, Κατερίνα Πατσιάνη

Καβάλα

-> «Χαλιμά» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Φρούριο Καβάλας | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/i-chalima-tou-theofrastou-sakellaridi-apo-tin-ethniki-liriki-skini-4/

Η Χαλιμά (1926) , φαντασμαγορική οπερέτα σε τρεις πράξεις, όπως την χαρακτηρίζει ο δημιουργός της, σημείωσε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’20 αλλά και στη δεκαετία του ’30 σε αθηναϊκά θέατρα, αλλά και σε περιοδείες στην Ελλάδα και στα κέντρα της ελληνικής διασποράς. Η υπόθεση, σύμφωνα με το λιμπρέτο του Σπύρου Ποταμιάνου, εμπνευσμένη αμυδρά από τις Χίλιες και μια νύχτες, εξελίσσεται σε ένα παλάτι της Ανατολής, όπου ο κουτοπόνηρος μάγειρας Αλή-Μουσακάς χρησιμοποιείται ως όργανο των ερωτικών σχεδίων της σαγηνευτικής Χαλιμάς και του αιχμάλωτου πρίγκιπα Σαχ-Ρουμάν.

Η Χαλιμά πρωτοπαρουσιάστηκε από το θίασο της Ολυμπίας Καντιώτη-Ριτσιάρδη στο Θέατρο Μοντιάλ, στις 31 Αυγούστου 1926. Τον κεντρικό ρόλο ερμήνευε η ίδια η Καντιώτη–Ριτσιάρδη, τον Σαχ Ρουμάν ο Σπύρος Μπάρτζος και τον Αλή Μουσακά ο Παρασκευάς Οικονόμου. Η σκηνοθεσία ήταν του Κωστή Βελμύρα, ενώ την ορχήστρα διηύθυνε ο ίδιος ο συνθέτης. Η Χαλιμά ανασύρθηκε από τα μουσικά αρχεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και παίχθηκε σε πρώτη σύγχρονη αναβίωση το 2013 στην ΕΛΣ.

Ενορχήστρωση για τετραμελές ενόργανο σύνολο: Μιχάλης Παρασκάκης
Διανομή: Χαλιμά – Άννα Στυλιανάκη, Σαχ Ρουμάν – Δημήτρης Πακσόγλου, Αλή Μουσακάς -Δημήτρης Ναλμπάντης, Αμηνά – Μυρτώ Μποκολίνη, Αβούλ/Καδής/Ρασίντ – Κωστής Ρασιδάκης, Ζουμπέιντα – Λυδία Αγγελοπούλου

Μεσσηνία

->Ανδρικό Φωνητικό Σύνολο MEIZON ENSEMBLE από  το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης – Μεσσηνία | 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/andriko-fonitiko-sinolo-meizon-ensemble-apo-to-megaro-mousikis-athinon-3/

Το ανδρικό φωνητικό σύνολο ΜΕΙΖΟΝ ENSEMBLE τραγουδάει στο Θέατρο Αρχαίας Μεσσήνης (1/8), στον Αρχαιολογικό Χώρο του Μυστρά (2/8) και στο Ιερό του Ποσειδώνα στο Σουνίου (4/8) συνθέσεις κοσμικής αλλά και θρησκευτικής μουσικής, γραμμένες ή μεταγραμμένες ειδικά για ανδρικές φωνές a cappella. Την dream team των ελλήνων μονωδών, οι οποίοι άφησαν άριστες εντυπώσεις στην πρώτη συναυλία τους στο Μέγαρο τον προηγούμενο Μάρτιο, διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Συντελεστές:

Α Τενόροι:

Χριστόπουλος Ιωάννης

Πλατανιάς Μιχάλης

Ζαμπούνης Κων/νος

Β Τενόροι:

Πρίφτης Παναγιώτης

Ζουλιάτης Σταύρος

Νάκης Γεώργιος

Μπουρίκας Εμμανουήλ

Βαρύτονοι:

Λαζάρου Αναστάσιος

Κοντέλλης Ιωάννης

Πλατανιάς Δημήτριος

Μπάσοι:

Αϊβαλιώτης Θεόδωρος

Λούτας Αλέξανδρος

Δημακόπουλος Βασίλειος

Μουσική Διεύθυνση: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Πειραιάς

->Σόλο του Γιώργου Κοτσιφάκη από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας – Πειραιάς | 12.15 & 13.00

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/solo-tou-giorgou-kotsfikaki-2/

Ο καταξιωμένος χορευτής Γιώργος Κοτσιφάκης παρουσιάζει ένα χορευτικό σόλο σε χορογραφία Χρήστου Παπαδόπουλου, με τη συνοδεία του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας Βόλου και δεξιοτέχνη Ανδρέα Κατσιγιάννη στο σαντούρι. Ο Χρήστος Παπαδόπουλος σημειώνει: «Ένα ντουέτο. Ένα σώμα και ένα μουσικό όργανο. Το ντουέτο αυτό εμπνέεται από την ελληνική μυθολογία και αποπειράται μέσα σε πέντε μόλις λεπτά να σκιαγραφήσει και να διαγράψει μια τιτάνια ανθρώπινη διαδρομή και εξέλιξη. Η διαδρομή αυτή ξεκινά με τη μυθολογική δημιουργία του ανθρώπου ως ένα θεϊκό αστείο, συνεχίζει με τη σχέση αθάνατου-θνητού και πώς αυτή αναδιαμορφώνεται μέσα στους αιώνες και τελειώνει με τα πρώτα βήματα του ανθρώπου ως ανεξάρτητου πλάσματος που λαχτάρα να αυτοπροσδιοριστεί και να ορίσει το μέλλον του. Συνεχίζοντας την έρευνα της συνάντησης σώματος και ήχου, πώς αυτά συναντιούνται και αλληλοεπηρεάζονται, επιχειρείται η δημιουργία ενός ιδιότυπου παραστασιακού κώδικα στηριζόμενου τόσο στην αφηγηματικότητα της κίνησης όσο και στη λειτουργία της ίδιας της μουσικής».

Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος

Σαντούρι: Ανδρέας Κατσιγιάννης

->Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου από την Εθνική Λυρική Σκηνή| Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας – Πειραιάς | 20.30

Προκρατήσεις εδώ:  https://digitalculture.gov.gr/2020/07/estoudiantina-neas-ionias-volou/

Η καταξιωμένη ορχήστρα Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, περιοδεύει το φετινό καλοκαίρι με δύο διαφορετικά μουσικά προγράμματα. Κάθε πρόγραμμα και ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι. Το πρώτο περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα στη Σμύρνη και τον Πειραιά, ενώ το δεύτερο είναι αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στη θάλασσα και στην ξενιτιά.

Σε αυτή τη συναυλία θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα Από τη Σμύρνη στον Πειραιά, το οποίο είναι αφιερωμένο σε δύο πόλεις που έχουν σημαδέψει ολόκληρο τον ελληνισμό. Η Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας επί σκηνής με τον Ανδρέα Κατσιγιάννη παρουσιάζουν τραγούδια από τη Σμύρνη του έρωτα και του πάθους έως την Πειραιώτικη σχολή. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις των: Γιοβάν Τσαούς, Κώστα Σκαρβέλη, Δημήτρη Σέμση, Ογδοντάκη (Γιάννη Δραγάτση), Παναγιώτη Τούντα, Πρόδρομου Τσαουσάκη, Βαγγέλη Παπάζογλου κ.ά.

Σολίστ: Σωτήρης Μαργώνης (βιολί), Νίκος Μέρμηγκας (μπουζούκι, λάφτα), Δήμος Βουγιούκας (ακορντεόν), Απόστολος Βαλαρούτσος (κιθάρα), Ανδρέας Παπάς (κρουστά), Φίλιππος Ρέτσιος (πιάνο), Γιάννης Πλαγιανάκος (μπάσο), Ανδρέας Κατσιγιάννης (σαντούρι)
Τραγουδούν: Γιάννης Διονυσίου, Σοφία Παπάζογλου
Παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

Κυριακή 2 Αυγούστου

Αττική

->Πανσέληνος Αυγούστου στο Σούνιο – Κουαρτέτο Aenaon από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών | Ιερό Ποσειδώνος Σουνίου – Αττική | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/panselinos-avgoustou-sto-sounio-kouarteto-aenaon/

To δραστήριο Κουαρτέτο Εγχόρδων Aenaon παρουσιάζει συνθέσεις του Μότσαρτ, του Σούμπερτ και του Κωνσταντινίδη στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756 – 1791)
Μικρή Νυχτερινή Μουσική, K.525
1.Allegro
2.Romanze: Andante
3.Menuetto: Allegretto
4.Rondo: Allegro

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756 – 1791)

Divertimento σε φα μείζονα, Κ. 138
1.Allegro
2.Andante
3.Presto

Περίπου δεκαπέντε χρόνια χωρίζουν το Divertimento σε φα μείζονα από τη Μικρή Νυχτερινή Μουσική του Μότσαρτ. Το πρώτο γράφτηκε στα 1772, αμέσως μετά την επιστροφή του έφηβου ακόμα συνθέτη στο Σάλτσμπουργκ από το δεύτερο κατά σειρά ταξίδι του στην Ιταλία, όπου εμπλούτισε τις μουσικές του εμπειρίες και γνώσεις σημαντικά. Ο όρος divertimento (από το ιταλικό divertire που σημαίνει διασκεδάζω) αναφέρεται σε οργανικά έργα για μικρό σύνολο, ανάλαφρου κατά κανόνα χαρακτήρα και με σκοπό την ευχάριστη μουσική πλαισίωση κοινωνικών συναθροίσεων – και σε ακριβώς αυτό το πνεύμα κινείται και το συγκεκριμένο έργο. Παρόλο που η Μικρή Νυχτερινή Μουσική γράφτηκε το 1787, σε μία εποχή που ο συνθέτης είχε αγγίξει επίπεδα αξιοζήλευτης ωριμότητας, το στιλ (περιέργως) θυμίζει πολύ αυτό των πρώιμων έργων του. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως στερείται γοητείας, δυναμισμού και ποιότητας· απεναντίας, η απερίγραπτη δημοτικότητα του έργου, που έχει διεισδύσει ακόμα και σε χώρους που δεν ανέμενε κανείς, αποδεικνύει ξεκάθαρα το αντίθετο.

ΦΡΑΝΤΣ ΣΟΥΜΠΕΡΤ (1797 – 1828)
Μέρος κουαρτέτου σε ντο ελάσσονα, D. 703

Σε πολλές περιπτώσεις ο Φραντς Σούμπερτ ξεκινούσε να συνθέτει με απώτερο στόχο να προκύψει ένα μεγαλόπνοο, πολυμερές έργο (Σονάτα, Κουαρτέτο, Συμφωνία κ.ά.) και εγκατέλειπε την εργασία του ημιτελή. Γνωστότερο ίσως απότοκο αυτής της συνήθειας (ή επιλογής;) είναι η περίφημη Ημιτελής Συμφωνία. Ανάλογα, το Μέρος Κουαρτέτου σε ντο ελάσσονα γράφτηκε τον Δεκέμβριο του 1820 ως πρώτο μέρος ενός κουαρτέτου, που τελικά ουδέποτε γράφτηκε (ο συνθέτης έγραψε και λίγα μέτρα από το δεύτερο μέρος και σταμάτησε την εργασία του). Παρόλα αυτά, το μεμονωμένο αυτό μέρος είναι εξόχως δραματικό, όπως θα ανέμενε κανείς από ένα έργο σε ελάσσονα τονικότητα εκείνης της εποχής. Πιθανώς, αυτή ακριβώς η καταιγιστική, εκφραστική δύναμη της γραφής να αποθάρρυνε τον συνθέτη από το να συνεχίσει, μη βρίσκοντας μία κατάλληλη συνέχεια.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ (1903 – 1984)

Δωδεκανησιακή σουίτα
1.Της Καρπάθου
2.Της Καλύμνου
3.Τραγούδι και χορός της Ρόδου
4.Της Λέρου
5.Της Ρόδου
6.Τραγούδι του γάμου και χορός της Ρόδου

Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης (ή Κώστας Γιαννίδης, όπως ήταν το ψευδώνυμο με το οποίο έμεινε γνωστός στον χώρο της ελαφράς μουσικής) αποτέλεσε μία από τις πιο ενδιαφέρουσες συνθετικές φυσιογνωμίες της ελληνικής μουσικής του 20ού αιώνα. Η  τελειομανία των αρμονικών και μελωδικών του επιλογών καθώς και η αριστοτεχνική γνώση της ενορχήστρωσης, αναπόφευκτα φέρνουν στο νου τις ανάλογες αρετές ενός Ραβέλ. Εμπνεόμενος πιστά από τον χώρο της ελληνικής μουσικής παράδοσης, την αφομοίωσε μέσα από μία προσωπική αισθητική υψηλής φινέτσας και απέριττης διαύγειας. Όλα αυτά τα γνωρίσματα κυριαρχούν στη Δωδεκανησιακή Σουίτα, που βασίζεται σε θέματα της ομώνυμης νησιωτικής περιοχής και αποτελεί ένα από τα πιο αγαπητά και συχνά ερμηνευόμενα έργα του.

Συντελεστές:
Γιώργος Μάνδυλας, βιολί
Βασίλης Σούκας, βιολί
Αντίλοχος Τρανός, βιόλα
Αστέριος Πούφτης, βιολοντσέλο

Καβάλα

-> «Θέλω να δω τον Πάπα!»από την Εθνική Λυρική Σκηνή| Φρούριο Καβάλας | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/thelo-na-do-ton-papa-apo-tin-ethniki-liriki-skini/

Ζωντανές «ραδιοφωνικές» οπερέτες.

Στο Θέλω να δω τον Πάπα! (1920) ξεδιπλώνεται στο έπακρο η σύγχρονη αστική θεματολογία του Σακελλαρίδη, ο οποίος υπογράφει και το ποιητικό κείμενο του έργου, υποσκάπτονται τα θεμέλια της αστικής ζωής και ασκείται βιτριολική κριτική στο θεσμό της οικογένειας.

Ακολουθώντας, βεβαίως, τα πρότυπα του είδους, ο συνθέτης επιδεικνύει ιδιαίτερη μουσικοθεατρική επινοητικότητα στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων που δυναμιτίζουν τις σταθερές της οικογενειακής ζωής. Το λιμπρέτο της οπερέτας αποτελεί διασκευή στα καθ’ ημάς της φάρσας του Μωρίς Εννεκέν Οικιακές χαρές (1894). Σε έργα του Εννεκέν βασίζονται και άλλα σημαντικά έργα του συνθέτη, όπως ο Βαφτιστικός (1918) και η Κόρη της καταιγίδος (1923). Η σφιχτή φάρσα του Εννεκέν αποδίδεται σε ρέοντα θεατρικό λόγο από τον Σακελλαρίδη, ο οποίος και στο έργο αυτό επιτυγχάνει μία ιδεώδη μουσικοθεατρική δραματουργία διανθίζοντας την πλοκή με τα δεκαπέντε μουσικά νούμερα της οπερέτας.

Συντελεστές:
Ενορχήστρωση για τετραμελές ενόργανο σύνολο: Μιχάλης Παπαπέτρου
Διανομή: Ρίτα Άννα Στυλιανάκη, Ανδριανός Δημήτρης Πακσόγλου, Λατρούδης Δημήτρης Ναλμπάντης, Άννα Μυρτώ Μποκολίνη, Βαρονάς Κωστής Ρασιδάκης, κα Λατρούδη Λυδία Αγγελοπούλου.
Μουσικοί: Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Γιάννης Κρητικός (κλαρινέτο), Σταμάτης Πασόπουλος (μπαγιάν)

Λακωνία

->Ανδρικό Φωνητικό Σύνολο MEIZON ENSEMBLE από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών| Αρχαιολογικός χώρος Μυστρά, Πλατεία Κάτω Πύλης – Λακωνία| 19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/andriko-fonitiko-sinolo-meizon-ensemble-apo-to-megaro-mousikis-athinon-2/

Το ανδρικό φωνητικό σύνολο ΜΕΙΖΟΝ ENSEMBLE τραγουδάει στο Θέατρο Αρχαίας Μεσσήνης (1/8), στον Αρχαιολογικό Χώρο του Μυστρά (2/8) και στο Ιερό του Ποσειδώνα στο Σουνίου (4/8) συνθέσεις κοσμικής αλλά και θρησκευτικής μουσικής, γραμμένες ή μεταγραμμένες ειδικά για ανδρικές φωνές a cappella. Την dream team των Ελλήνων μονωδών, οι οποίοι άφησαν άριστες εντυπώσεις στην πρώτη συναυλία τους στο Μέγαρο τον προηγούμενο Μάρτιο, διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.​

Συντελεστές:

Α Τενόροι:
Χριστόπουλος Ιωάννης

Πλατανιάς Μιχάλης

Ζαμπούνης Κων/νος

Β Τενόροι:
Πρίφτης Παναγιώτης

Ζουλιάτης Σταύρος

Νάκης Γεώργιος

Μπουρίκας Εμμανουήλ

Βαρύτονοι:
Λαζάρου Αναστάσιος

Κοντέλλης Ιωάννης

Πλατανιάς Δημήτριος

Μπάσοι:
Αϊβαλιώτης Θεόδωρος

Λούτας Αλέξανδρος

Δημακόπουλος Βασίλειος

Μουσική Διεύθυνση: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Μεσσηνία

->Ρεσιτάλ με έργα του Μίκη Θεοδωράκηαπό την Εθνική Λυρική Σκηνή | Θέατρο Αρχαίας Μεσσήνης – Μεσσηνία | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/resital-me-erga-tou-miki-theodoraki-2/

Η Εθνική Λυρική Σκηνή, γιορτάζοντας την συμπλήρωση 95 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη (1925), διοργανώνει σειρά συναυλιών προς τιμήν του. Θα παρουσιαστούν εμβληματικά τραγούδια του που «σημάδεψαν» τον ελληνισμό για περισσότερο από μισό αιώνα, λυρικές και επικές αναφορές από τους κύκλους τραγουδιών του σε συνεργασία με τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, «ψηφίδες» από τις παγκοσμίου φήμης κινηματογραφικές επιτυχίες αλλά και τα μεγαλειώδη λαϊκά του έργα. Έργα που άφησαν ανεξίτηλα τα «δακτυλικά» τους αποτυπώματα τόσο στην διεθνή μουσική δημιουργία, όσο και την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.

Οι τέσσερις χαρισματικοί, καταξιωμένοι και αναγνωρισμένοι για την καλλιτεχνική τους προσφορά, ερμηνευτές, Ρίτα Αντωνοπούλου, Θοδωρής Βουτσικάκης, Ζαχαρίας Καρούνης και Μπέττυ Χαρλαύτη, επικυρώνουν με τον καλύτερο τρόπο την διαχρονικότητα των μηνυμάτων της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη, μεταλαμπαδεύοντας το βαθύτερο νόημά τους στις νεότερες γενιές.

Μαζί τους στο πιάνο, ο ενορχηστρωτής και Υπεύθυνος της Μουσικής Βιβλιοθήκης και του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιάννης Μπελώνης, στενός συνεργάτης του Μίκη Θεοδωράκη για περισσότερο από μια δεκαετία.

Συντελεστές:
Τραγούδι: Θοδωρής Βουτσικάκης
Πιάνο: Γιάννης Μπελώνης

Πειραιάς

->Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλουαπό την Εθνική Λυρική Σκηνή| Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας – Πειραιάς | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/estoudiantina-neas-ionias-volou-2/

Η καταξιωμένη ορχήστρα Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, περιοδεύει το φετινό καλοκαίρι με δύο διαφορετικά μουσικά προγράμματα. Κάθε πρόγραμμα και ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι. Το πρώτο περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα στη Σμύρνη και τον Πειραιά, ενώ το δεύτερο είναι αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στη θάλασσα και στην ξενιτιά.

Σε αυτή τη συναυλία θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα Από τη Σμύρνη στον Πειραιά, το οποίο είναι αφιερωμένο σε δύο πόλεις που έχουν σημαδέψει ολόκληρο τον ελληνισμό. Η Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας επί σκηνής με τον Ανδρέα Κατσιγιάννη παρουσιάζουν τραγούδια από τη Σμύρνη του έρωτα και του πάθους έως την Πειραιώτικη σχολή. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις των: Γιοβάν Τσαούς, Κώστα Σκαρβέλη, Δημήτρη Σέμση, Ογδοντάκη (Γιάννη Δραγάτση), Παναγιώτη Τούντα, Πρόδρομου Τσαουσάκη, Βαγγέλη Παπάζογλου κ.ά.

Παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

Συντελεστές:

Τραγουδούν: Γιάννης Διονυσίου, Σοφία Μέρμηγκα

Σολίστ: Σωτήρης Μαργώνης (βιολί), Νίκος Μέρμηγκας (μπουζούκι, λάφτα), Δήμος Βουγιούκας (ακορντεόν), Απόστολος Βαλαρούτσος (κιθάρα), Ανδρέας Παπάς (κρουστά), Φίλιππος Ρέτσιος (πιάνο), Γιάννης Πλαγιανάκος (μπάσο), Ανδρέας Κατσιγιάννης (σαντούρι)

Χρήσιμες πληροφορίες

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει.
Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.  

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα: https://digitalculture.gov.gr/ 

Σημειώνουμε ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους. Στα μουσεία είναι υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας.

Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού  συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1, 5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης. Η προσέλευση και η αποχώρηση από το χώρο των εκδηλώσεων γίνεται με τη χρήση μη ιατρικής μάσκας. 

Ο Βασίλης Φλώρος στο Ιδιόμελο στις 21/4/19

O Βασίλης Φλώρος στον Χώρο Τέχνης «Ιδιόμελο»   Κυριακή 21 Απριλίου 2019   O τραγουδοποιός Βασίλης Φλώρος, έχοντας ολοκληρώσει με ιδιαίτερη επιτυχία τον πρώτο κύκλο ...