“Μέρες του ’36” στο 29ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (17-27 Νοεμβρίου, Τριανόν, Ααβόρα) υποστηρίζει  την μικρού μήκους ταινία και δίνει βήμα στους σπουδαστές δύο φιλόδοξων κινηματογραφικών σχολών, του New York College  και της Horme Pictures, να δείξουν στο κοινό τις πρώτες τους κινηματογραφικές απόπειρες.

Στην 29η διοργάνωσή του, το Φεστιβάλ θα προβάλλει δεκατέσσερις ταινίες μικρού μήκους,  μικρής διάρκειας  στην πλειονότητα τους (κατά μέσο όρο 5-10 λεπτών) που αναδεικνύουν την μεγάλη θεματική αλλά και αισθητική γκάμα αναζητήσεων των νέων κινηματογραφιστών.

Οι οικογενειακές σχέσεις,  ο πάντα απρόβλεπτος έρωτας και ο πάντα επώδυνος χωρισμός, οι ανίατες ασθένειες, οι διαρρήξεις και η  βία της εποχής μας, η σύγχυση μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, η εγκατάλειψη της επαρχίας, η θρησκεία, ο στρατός,  η παιδική αλλά και η τρίτη ηλικία, είναι μερικές μόνο από τις θεματικές που απασχολούν τους αυριανούς σκηνοθέτες. Οι οποίοι, άλλοτε τοποθετούν τις ιστορίες τους σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο, κι άλλοτε πειραματίζονται με την φόρμα με ποιητική ή και ανατρεπτική διάθεση.

Θα προβληθούν οι εξής ταινίες:

 

Aπό την Horme Pitures :

 

Felicita (Γιάννης Ζαφείρης), Διάρρηξη (Βασίλης Γουδέλης), Holy Meal (Νίκος Μαθιός – Αλέξανδρος Καραΐσκος), Keep on Doing (Θόδωρος Διαμαντής),  JoogBox (Αντώνης Πρέντζας – Δανάη Μουτσοπούλου), Double (Μάρθα Κίσκιλα – Αλέξανδρος Γκοράσης), Familyar Photo (Μάρω Τσεκούρα – Βάσω Πανταζοπούλου), Μια Ανάσα (Κωστής Λεβέντης), Ο Γιος της μάνας (Γκρατσιέλλα Ρούσσου)  και Εικόνα (Λάμπρος Γεωργόπουλος) .

 

Από το New York College:

 

Το Κουκλόσπιτο (Μιλτιάδης Χρηστίδης),  Pathosis (Γιάννης Παπαναστασόπουλος),  Killer’s Eyes (Πάνος Γλυνός) και Bύθισμα (Πολύμνια Παπαδοπούλου-Σαρδέλη).                                     

To 29o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ετοιμάζεται πυρετωδώς να υποδεχτεί και φέτος τους φίλους του καλού κινηματογράφου. Πιστό στο πνεύμα του, το συνεχίζει να αναδεικνύει τον ευρωπαϊκό, αλλά και τον ελληνικό κινηματογράφο, σύγχρονο αλλά και παλαιότερο, χωρίς να παραγνωρίζει κινηματογραφίες από τον υπόλοιπο κόσμο.

Από τις 17 έως τις 27 Νοεμβρίου λοιπόν, το “Τριανόν” και η “Ααβόρα”, θα φιλοξενήσουν αφιερώματα σε σημαντικούς έλληνες και ξένους δημιουργούς, αβαν πρεμιέρ πολυαναμενόμενων ταινιών, εκδηλώσεις-έκπληξη, συζητήσεις και master-classes. 

                   la vie-2    

                                        ΑΦΙΕΡΩΜΑ: MEΡΕΣ ΤΟΥ ‘36

 

To 29o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (17-27 Νοεμβρίου 2016) υπόσχεται για φέτος ένα πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα που θα ικανοποίησει τους λάτρεις του ευρωπαϊκού κινηματογράφου αλλά και όσους αναζητούν (έμμεσες) κινηματογραφικές «συνδέσεις» της σημερινής κρίσης με την δριμεία οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 1929 στην Αμερική και εξαπλώθηκε στην συνέχεια στην Ευρώπη.

Το αφιέρωμα τιτλοφορείται «Μέρες του ‘36» και οι ταινίες που συμπεριλαμβάνει προσφέρουν μια σφαιρική εικόνα της εποχής που σημαδεύτηκε από το κραχ, την ανεργία και την σταδιακή άνοδο του φασισμού με αποκορύφωμα τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο το 1936 και βέβαια την δικτατορία του Μεταξά στην Ελλάδα.meres_01

Θα παιχτούν εμβληματικές ταινίες από την  Ισπανία, την Γαλλία, την Ελλάδα και τις ΗΠΑ, ανάμεσά τους   οι «Μοντέρνοι καιροί» του Τσάρλι Τσάπλιν που διαδραματίζεται στην περίοδο του μεγάλου οικονομικού κραχ του 1929  απεικονίζοντας τις συνθήκες ανεργίας και εξαθλίωσης των εργαζομένων.

Αλλά και στην ταινία «Η ζωή είναι δική μας»  του Ζαν Ρενουάρ, ο σκηνοθέτης περιγράφει γλαφυρά την εικόνα της Γαλλίας της δεκαετίας του ’30 και του Λαϊκου Μετώπου, μέσα απο ιστοριές ανθρώπων που έρχονται αντιμέτωποι με την ανεργία, την φτώχια, την οικονομική κρίση και όλα τα κοινωνικά προβλήματα  σε μια εποχή που ο φασισμός ειχε αρχίσει να εξαπλώνεται επικίνδυνα στην Ευρώπη.

Τρεις ταινίες προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο το δράμα των Ισπανών  επι Εμφυλίου:  το ντοκιμαντέρ «Πεθαίνοντας στην Μαδρίτη» του γάλλου Φρεντερίκ Ροσίφ αποτελεί ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο: Ο θάνατος του Λόρκα, οι Διεθνείς Ταξιαρχίες, η μάχη της Μαδρίτης, η Γκουέρνικα… Όλα είναι εδώ.modern-times-1

Το οικογενειακό δράμα «Viva La Muerte» του Φερνάντο Αραμπάλ από την άλλη, είναι ιδωμένο υπό το πρίσμα ενός παιδιού που προσπαθεί να αντιληφθεί τις κοσμογονικές αλλαγές από τον πόλεμο:  ο κομμουνιστής πατέρας του είναι αιχμάλωτος του Φράνκο ενώ η θρησκευόμενη μητέρα του βλέπει με συμπάθεια τους φασίστες.

Ένα παιδί πρωταγωνιστεί, αν και σε εντελώς διαφορετικό κλίμα, στο «Πνεύμα του μελισσιού» του Βίκτωρ Ερίθε: ένα εξάχρονο κοριτσάκι συναντά έναν κρυμμένο πληγωμένο αντάρτη προς το τέλος του ισπανικού εμφύλιου, και του προσφέρει ρούχα και τροφή. Η ταινία ισορροπεί ανάμεσα στο παραμύθι και το ρεαλισμό, τον τρόμο και την ποίηση.

Το αφιέρωμα δανείστηκε βέβαια το όνομά του από τις «Μέρες του ‘36» του Θόδωρου Αγγελόπουλου:  Η ταινία, δεύτερη μεγάλου μήκους του μεγάλου έλληνα δημιουργού, και γυρισμένη κατά την περίοδο της δικτατορίας του 1967, διερευνά τους πολιτικούς μηχανισμούς που οδήγησαν στην καταπίεση και τους διωγμούς του φασιστικού καθεστώτος της δικτατορίας του Μεταξά, το 1936.

Mourir a Madrid-01

Θα προβληθούν οι ταινίες:

 

Μοντέρνοι καιροί (1936) του Τσάρλι Τσάπλιν

Η ζωή είναι δική μας  (1936) του Ζαν Ρενουάρ

Πεθαίνοντας στην Μαδρίτη (1963) του Φρεντερίκ Ροσίφ

Viva la Muerte (1971) του Φερνάντο Αραμπάλ

Μέρες του ‘36 (1972) του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Το πνεύμα του μελισσιού (1973) του Βίκτορ Ερίθε 

 To pnevma tou melissiou

Το 29ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

 

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου,  με εμπνευστή και -επι 29 συναπτά έτη- καλλιτεχνικό διευθυντή του τον Νίνο Φένεκ Μικελίδη, ετοιμάζεται πυρετωδώς να υποδεχτεί και φέτος τους φίλους του καλού κινηματογράφου. Πιστό στο πνεύμα του, το Πανόραμα συνεχίζει να αναδεικνύει τον ευρωπαϊκό, αλλά και τον ελληνικό κινηματογράφο, σύγχρονο αλλά και παλαιότερο, χωρίς να παραγνωρίζει κινηματογραφίες από τον υπόλοιπο κόσμο.

Από τις 17 έως τις 27 Νοεμβρίου, το “Τριανόν” (17-23/11) και η “Ααβόρα” (17-27/11), θα φιλοξενήσουν αφιερώματα σε σημαντικούς έλληνες και ξένους δημιουργούς, αβαν πρεμιέρ πολυαναμενόμενων ταινιών, εκδηλώσεις-έκπληξη, συζητήσεις, master-classes και προβολές μικρού μήκους ταινιών σπουδαστών κινηματογραφικών σχολών.

Η φετινή διοργάνωση υπόσχεται, μεταξύ άλλων, και ένα ειδικό αφιέρωμα για τα 40 χρόνια της Πανελλήνιας  Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, και βέβαια, όπως κάθε χρόνο, το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ στο οποίο θα συμμετάσχουν 11 ευρωπαϊκές ταινίες που δεν έχουν αγοραστεί από έλληνες διανομείς. Τα βραβεία του Φεστιβάλ θα απονείμουν τρεις επιτροπές: της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ), καθώς και των αναγνωστών του περιοδικού “Αθηνόραμα”.