Θερμό χειροκρότημα για τον Λόενγκριν

Με θερμό χειροκρότημα προς όλους τους συντελεστές, ολοκληρώθηκε η πρεμιέρα της όπερας  του Ρίχαρντ Βάγκνερ, Λόενγκριν, την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε μουσική διεύθυνση Μύρωνα Μιχαηλίδη και σκηνοθεσία Άντονυ Μακντόναλντ. 

Η νέα παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία προέρχεται από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και το Θέατρο Βιέλκι –  Εθνική Όπερα Πολωνίας, έκλεψε τις εντυπώσεις όχι μόνο για το υψηλού επιπέδου σκηνικό θέαμα, αλλά και για το υψηλής ποιότητας ακρόαμα.

Ο Λόενγκριν είναι μία από τις σημαντικότερες όπερες του Ρίχαρντ Βάγκνερ, η οποία σηματοδοτεί τη μετάβαση από τις όπερες της πρώτης περιόδου στα μουσικά δράματα της ωριμότητας του συνθέτη.

O Άντονυ Μακντόναλντ πρότεινε μια σκηνοθετική γραμμή συνεπή στο πνεύμα του έργου, ενώ σχεδίασε ιδιαιτέρως καλαίσθητα σκηνικά και κοστούμια. Η κινησιολογία του Φιλίπ Ζιρωντώ και οι ατμοσφαιρικοί και υποβλητικοί φωτισμοί της Λούσυ Κάρτερ, συμπλήρωσαν ένα μαγικό σκηνικό θέαμα.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ, Αρχιμουσικός Μύρων Μιχαηλίδης, διηύθυνε την Ορχήστρα και την Χορωδία της ΕΛΣ, αναδεικνύοντας στο έπακρο τον μουσικό κόσμο του Ρίχαρντ Βάγκνερ.

Ο Πήτερ Ούεντ στον ομώνυμο ρόλο, η Γιολάνα Φογκάσοβα στον ρόλο της Έλσας και η Μαρτίνα Ντίκε στον ρόλο της Όρτρουντ, έδωσαν εξαιρετικές ερμηνείες στους απαιτητικούς ρόλους τους. Οι Έλληνες Μονωδοί της ΕΛΣ, Δημήτρης Πλατανιάς (Τέλραμουντ), Τάσος Αποστόλου (Βασιλιάς), Διονύσης Σούρμπης (Κήρυκας), ενθουσίασαν με τις ερμηνείες τους τόσο μουσικά, όσο και σκηνικά, στην πρώτη τους επαφή με το βαγκνερικό ρεπερτόριο.

unnamed (2)

Επόμενες παραστάσεις 1, 3, 5 Φεβρουαρίου 2017 / 18.30

Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι οποίοι θεωρούνται από τους πιο απαιτητικούς και δύσκολους του ρεπερτορίου, ερμηνεύουν διεθνώς αναγνωρισμένοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί.

 

Ο Βρετανός τενόρος Πήτερ Ουεντ, ο οποίος θα ερμηνεύσει τον ρόλο του Λόενγκριν, έχει σημειώσει μια λαμπρή πορεία στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα της Βρετανίας, ενώ έχει ερμηνεύσει πρωταγωνιστικούς ρόλους και σε Ολλανδία, Ελβετία, Τσεχία, Μεξικό, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία κ.α. Πλέον έχει αφιερωθεί στο βαγκνερικό ρεπερτόριο, ερμηνεύοντας με επιτυχία τους κορυφαίους ρόλους των αριστουργημάτων του Γερμανού συνθέτη. Έκανε το ντεμπούτο του ως Λόενγκριν τον Μάιο του 2013 στη Εθνική Όπερα της Ουαλίας, λαμβάνοντας εξαιρετικές κριτικές.

 

Στο ρόλο της Έλζα δύο σπουδαίες διεθνούς φήμης σοπράνο: στην πρώτη διανομή η Σλοβάκα Γιολάνα Φογκάσοβα και στη δεύτερη η Ρουμάνα Γιούλια Ισάεφ. Η Φογκάσοβα έχει σημειώσει μία θεαματική πορεία, έχοντας ερμηνεύσει πρωταγωνιστικούς ρόλους από ένα ευρύ οπερατικό ρεπερτόριο στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα της Ευρώπης, αλλά και σε Αργεντινή, Κίνα, Ιαπωνία. Η Ισάεφ έχει ήδη ερμηνεύσει με επιτυχία το ρόλο της Έλζα στο Βουκουρέστι, ενώ έχει διακριθεί σε Ευρώπη, Ασία, αλλά και στη Μετροπόλιταν Όπερα.

 

Με το ρόλο του Τέλραμουντ ντεμπουτάρει σε βαγκνερικό ρόλο ο σπουδαίος Έλληνας μονωδός της ΕΛΣ, Δημήτρης Πλατανιάς. Στη δεύτερη διανομή το ρόλο ερμηνεύει ο ταλαντούχος Ρουμάνος βαρύτονος Βαλεντίν Βασίλιου. Ο Βασίλιου έχει ερμηνεύσει σημαντικούς ρόλους του ρεπερτορίου σε Ρουμανία, Αμερική, Ιαπωνία, Νότιο Κορέα και Κίνα.

Στην πρώτη διανομή, στο ρόλο της Όρτρουντ η Σουηδή μεσόφωνος Μαρτίνα Ντίκε, η οποία έχει καθιερωθεί με τις ερμηνείες της σε βαγκνερικούς ρόλους. Στη δεύτερη διανομή, το ρόλο θα ερμηνεύσει η σπουδαία Ελληνίδα υψίφωνος Τζούλια Σουγλάκου. Το καστ συμπληρώνουν οι διακεκριμένοι μονωδοί της ΕΛΣ Τάσος Αποστόλου και Πέτρος Μαγουλάς (Βασιλιάς), Διονύσης Σούρμπης και Δημήτρης Κασιούμης (Κήρυκας). 

 unnamed

 

Ο Λόενγκριν με μια ματιά

 

Ο συνθέτης / Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ γεννήθηκε στη Λειψία το 1813, την ίδια χρονιά με τον Τζουζέππε Βέρντι. Αποτελεί μοναδική περίπτωση ανάμεσα στους συνθέτες του 19ου αιώνα και εμβληματική μορφή του γερμανικού ρομαντισμού, καθώς η δράση και το δημιουργικό του έργο επηρέασαν βαθύτατα τη σκέψη, τα γράμματα και την τέχνη όχι μόνο της δικής του εποχής, αλλά και των μεταγενέστερων. Συνέγραψε θεωρητικά δοκίμια όπως επίσης τα ποιητικά κείμενα για όλα του τα σκηνικά έργα, οραματίστηκε μία τέχνη πέρα από την ψυχαγωγία, με διδακτικό περιεχόμενο, στα πρότυπα του αρχαίου ελληνικού δράματος. Εμπνεύστηκε και υλοποίησε το ιδανικό κτίριο θεάτρου για την παρουσίαση των μουσικών του δραμάτων κοντά στη φύση, μακριά από την πολυτέλεια των κοσμικών μεγαλουπόλεων. Η πρωτοποριακή δομή των κειμένων του, κυρίως όμως οι μουσικές του καινοτομίες (αρμονία, προσωδία, χρήση εξαγγελτικών θεμάτων κ.λπ.) υποχρέωσαν τους συναδέλφους του να ξαναδούν το σύνολο της μουσικής τέχνης με διαφορετική οπτική. Πέθανε στη Βενετία το 1883. Σημαντικότερα έργα του είναι Ο ιπτάμενος Ολλανδός (1843), Τάνχωυζερ (1845/61), Λόενγκριν (1850), Τριστάνος και Ιζόλδη (1864), Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης (1867), Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ (1876), Πάρσιφαλ (1882).

 

Το έργο / Ρομαντική όπερα σε τρεις πράξεις, ο Λόενγκριν βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του ίδιου του Βάγκνερ. O μύθος ανάγεται σε ένα από τα πλέον αιματηρά ποιήματα ηρωικών ανδραγαθημάτων –chanson de geste– των τροβαδούρων του 12ου αιώνα. Σύμφωνα με την υπόθεση της όπερας ένα άγνωστος ιππότης έρχεται να υπερασπιστεί την Έλζα της Βραβάντης, η οποία κατηγορείται για τη δολοφονία του αδελφού της, που έχει εξαφανιστεί. Μοναδική προϋπόθεση για να αγωνιστεί υπέρ της είναι εκείνη να δεχτεί να μην ρωτήσει ποτέ σχετικά με το όνομα και την καταγωγή του. Ο ιππότης νικά, η Έλζα αθωώνεται και γίνεται σύζυγός του. Ο κόμης Τέλραμουντ υποκινούμενος από τη μάγισσα σύζυγό του Όρτρουντ κατορθώνουν τελικά να σπείρουν στην Έλζα την αμφιβολία και να την κάνουν να θέσει την απαγορευμένη ερώτηση. Ο ιππότης αποκαλύπτει την ταυτότητά του κι έτσι υποχρεώνεται να αναχωρήσει. Τελευταία προσφορά στην αγαπημένη του είναι να λύσει τα μάγια της Όρτρουντ και να επιστρέψει στην Έλζα τον αγαπημένο αδελφό της.

 

Πρεμιέρες / O Λόενγκριν πρωτοπαρουσιάστηκε στις 28 Αυγούστου του 1850 στη Βαϊμάρη, στο Θέατρο της Αυλής του Μεγάλου Δούκα. Με την όπερα αυτή εγκαινιάστηκε στις 7/21 Δεκεμβρίου του 1902 το Δημοτικό Θέατρο της Κέρκυρας ενώ η Αθήνα πρωτάκουσε το έργο λίγους μήνες αργότερα, στις 6 Μαρτίου του 1903 στο δικό της Δημοτικό Θέατρο. Και στις δύο περιπτώσεις η όπερα δόθηκε σε ιταλική γλώσσα. Από την Εθνική Λυρική Σκηνή, η όπερα παραστάθηκε για πρώτη φορά στις 12 Ιανουαρίου του 1965 στο θέατρο Ολύμπια, σε μουσική διεύθυνση Ανδρέα Παρίδη, με τον Δανό τενόρο Τίχο Πάρλυ στον κεντρικό ρόλο και τη Μαρία Κερεστετζή ως Έλζα. Το έργο είχε αποδοθεί σε ελληνική μετάφραση της Βέτας Πεζοπούλου από όλους τους καλλιτέχνες πλην του πρωταγωνιστή. Η παρούσα είναι η πρώτη απόδοση της όπερας στην πρωτότυπη γλώσσα από την Εθνική Λυρική Σκηνή.

 

Σύνοψη

 

AΠράξη / Αμβέρσα, περ. 900 μ.Χ. Στις όχθες του ποταμού Σελντ ο κήρυκας αναγγέλλει την άφιξη του βασιλιά Χάινριχ. Έχει καλέσει τα γερμανικά φύλα προκειμένου να αποκρούσει την επίθεση των Ούγγρων. Επίσης ζητά να μάθει από τον κόμη Τέλραμουντ γιατί το δουκάτο της Βραβάντης σπαράσσεται από διαμάχες και ταραχές. Ο Τέλραμουντ κατηγορεί την κηδεμονευομένη του Έλζα, ότι δολοφόνησε τον αδελφό της Γκότφρηντ, διάδοχο της δυναστείας της Βραβάντης. Όταν η Έλζα καλείται προκειμένου να υπερασπιστεί τον εαυτό της, θρηνεί μονάχα για την τύχη του αδελφού της. Σαστισμένος, ο βασιλιάς εναποθέτει τη λύση του θέματος στην κρίση του Θεού. Το θέλημά Του θα εκφραστεί μέσα από μονομαχία για την τιμή της Έλζας. Όταν ο βασιλιάς ρωτά την Έλζα ποιον επιλέγει να την υπερασπιστεί, εκείνη αναφέρεται σε όνειρο που είδε, σύμφωνα με το οποίο θα τη σώσει ένας ιππότης με αστραφτερή πανοπλία. Καθώς προσεύχεται εμφανίζεται πράγματι ένας ιππότης πάνω σε βάρκα που οδηγείται από κύκνο. Ο άγνωστος ιππότης ρωτά την Έλζα εάν δέχεται να την υπερασπιστεί και στη συνέχεια να γίνει σύζυγός της υπό τον όρο να μη ρωτήσει ποτέ σχετικά με το όνομα και την καταγωγή του. Η Έλζα απαντά καταφατικά. Ακολουθεί η μονομαχία, κατά την οποία ο άγνωστος ιππότης νικά τον Τέλραμουντ και απαλλάσσει την Έλζα από τις κατηγορίες.

 

Β’ Πράξη / Πριν χαράξει, έξω από τον πύργο. Η Όρτρουντ και ο ταπεινωμένος Τέλραμουντ ορκίζονται εκδίκηση. Η Όρτρουντ αποκαλύπτει ότι είναι ειδωλολάτρισσα μάγισσα και προσπαθεί να αναπτερώσει το ηθικό του Τέλραμουντ. Όταν εμφανίζεται η Έλζα σε ένα παράθυρο του πύργου η Όρτρουντ προσπαθεί να ξυπνήσει μέσα της τη δυσπιστία για τον άγνωστο ιππότη. Η Έλζα δεν χάνει την εμπιστοσύνη της στην αρετή του ιππότη και γεμάτη αθωότητα προσφέρει στην Όρτρουντ τη φιλία της. Ενώ ο άγνωστος ιππότης κηρύσσεται προστάτης της Βραβάντης, ο Τέλραμουντ σχεδιάζει την εκδίκησή του. Στην είσοδο του καθεδρικού ναού μαζί με την Όρτρουντ προσπαθεί να εμποδίσει τον επικείμενο γάμο ανάμεσα στην Έλζα και στον ιππότη. Η Όρτρουντ κατηγορεί τον άγνωστο ότι είναι απατεώνας και ο Τέλραμουντ τον κατηγορεί για μαγεία. Μάλιστα, δηλώνει στο βασιλιά ότι η ήττα του στη μονομαχία είναι άκυρη, καθώς ο ιππότης δεν δήλωσε το όνομά του, ενώ σε τέτοιου είδους αναμετρήσεις, παραδοσιακά, λαμβάνουν μέρος μονάχα πολίτες γνωστοί σε όλους. Ο ιππότης εξακολουθεί να αρνείται να αποκαλύψει την ταυτότητά του, επαναλαμβάνοντας ότι ο μόνος άνθρωπος που έχει δικαίωμα να τον ρωτήσει σχετικά είναι η Έλζα. Εκείνη, παρότι φανερά έχει ταραχτεί, επιβεβαιώνει την πίστη της στον άγνωστο και μαζί του εισέρχεται στην εκκλησία.

 

Γ’ Πράξη / Μόνοι στη γαμήλια κάμαρα ο άγνωστος ιππότης και η Έλζα εκφράζουν τον έρωτά τους. Όμως, εκείνη είναι φανερά ταραγμένη καθώς τα λόγια της Όρτρουντ την έχουν προβληματίσει. Έτσι, τελικά ζητά από τον σύζυγό της να της αποκαλύψει την ταυτότητά του. Όμως πριν εκείνος προλάβει να απαντήσει, εισβάλλουν στο δωμάτιο ο Τέλραμουντ και οι άνδρες του. Η Έλζα δίνει στο σύζυγό της το σπαθί του κι εκείνος σκοτώνει τον Τέλραμουντ. Ζητά να μεταφερθεί η σορός του μπροστά στον βασιλιά και θλιμμένος αποκρίνεται στην Έλζα πως θα τη συναντήσει ύστερα από λίγο, προκειμένου να απαντήσει δημόσια στα ερωτήματά της.

Στις όχθες του Σελντ ο ιππότης αποκρίνεται στον βασιλιά ότι πλέον δεν μπορεί να ηγηθεί του στρατού ενάντια στους Ούγγρους. Εξηγεί ότι έρχεται από το μακρινό Μονσαλβάτ (στα καταλανικά: «Σωθέν Όρος») και είναι ιππότης του Αγίου Δισκοπότηρου. Το όνομά του είναι Λόενγκριν και πατέρας του είναι ο Πάρσιφαλ. Αποχαιρετά την Έλζα και ετοιμάζεται να αναχωρήσει. Εκείνη τη στιγμή φτάνει γεμάτη χαρά η Όρτρουντ, καθώς η Έλζα πρόδωσε τον μόνο άνδρα που θα μπορούσε να σπάσει τα μάγια, τα οποία μετέτρεψαν τον αδελφό της σε κύκνο. Δεν είμαι όμως αργά: η προσευχή του Λόενγκριν επαναφέρει τον Γκότφρηντ στη θέση του κύκνου, ο οποίος εξαφανίζεται. Ο ιππότης ονομάζει τον Γκότφρηντ κυβερνήτη της Βραβάντης και αναχωρεί οδηγούμενος από περιστέρι του Αγίου Δισκοπότηρου. Η Όρτρουντ χάνεται η Έλζα σωριάζεται άψυχη στη γη.

 

unnamed (1)

 

Ρίχαρντ Βάγκνερ

Λόενγκριν

1, 3, 5 Φεβρουαρίου 2017

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Νέα παραγωγή, προερχόμενη από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και το Θέατρο Βιέλκι –  Εθνική Όπερα Πολωνίας
Ώρα έναρξης: 18.30

 

Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία-σκηνικά-κοστούμια: Άντονυ ΜακΝτόναλντ
Φωτισμοί: Λούσυ Κάρτερ
Κινησιολογία: Φιλίπ Ζιρωντώ
Συνεργάτις Σκηνοθεσίας: Έλεν Κούπερ
Συνεργάτις Κινησιολογίας: Λίζη Σώντερσον
Συνεργάτης Φωτισμών: Νηλ Μπρίνκουορθ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

 

Βασιλιάς Τάσος Αποστόλου (27/1 & 1, 5/2) – Πέτρος Μαγουλάς (29/1, 3/2)
Λόενγκριν Πήτερ Ουέντ (27, 29/1 & 1, 3, 5/2)
Έλζα Γιολάνα Φογκάσοβα (27/1 & 1, 5/2) – Γιούλια Ισάεφ (29/1, 3/2)
Τέλραμουντ Δημήτρης Πλατανιάς (27/1 & 1, 3, 5/2) – Βαλεντίν Βασίλιου (29/1)
Όρτρουντ Μαρτίνα Ντίκε (27/1, 1/2) – Τζούλια Σουγλάκου (29/1 & 3, 5/2)
Κήρυκας Διονύσης Σούρμπης (27/1 & 1, 5/2) – Δημήτρης Κασιούμης (29/1, 3/2)
Τέσσερις ευγενείς Μανώλης Λορέντζος (27, 29/1 & 1, 3, 5/2) – Παναγιώτης Πρίφτης

(27/1 & 1, 5/2) – Βασίλης Κωτσικογιάννης (29/1, 3/2) – Αναστάσιος Λαζάρου (27, 29/1 & 1, 3, 5/2) – Θεόδωρος Μωραΐτης (27, 29/1 & 1, 3, 5/2)

Τέσσερις νεαροί ευγενείς Τριανταφυλλιά Γεωργιάδου (27/1 & 1, 5/2) – Ελένη Κουτσούμπη

(27/1 & 1, 5/2) – Φωτεινή Χατζιδάκη (29/1, 3/2) – Θέη Σταύρου

(29/1, 3/2) – Μπαρούνκα Πράισινγκερ (27/1 & 1, 5/2) – Βάσω Πετρόγιαννη (27/1 & 1, 5/2) – Ελένη Σωτηρίου (29/1, 3/2) – Αναστασία Χριστοφιλάκη (29/1, 3/2)

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ

 

 

 

 

 

 

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

22€, 40€, 60€, 80€ / Παιδικό & φοιτητικό 15€

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ:

Ταμεία Θεάτρου Ολύμπια – Ακαδημίας 59-61, Αθήνα

 Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή: 09.00-21.00 & Δευτέρα: 09.00-16.00  

Τηλ.: 210 3662 100

Ομαδικές πωλήσεις: 210 3711 342

 

Ταμεία Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-18.00 & Σάββατο 10.00-14.00
και κατά τις ημέρες των παραστάσεων: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-20.30 /

Σάββατο 10.00-14.00 & 18.00-20.30 / Κυριακή 18.00-20.30

&

Εκδοτήρια Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Ομήρου 8

Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-16.00

Τηλ.: 210 7282333

 

Ηλεκτρονική προπώληση

www.nationalopera.gr

www.megaron.gr

 

Πρεμιέρα για την Τραβιάτα

  Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2016, στην κατάμεστη “Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη” του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, έκανε πρεμιέρα η Τραβιάτα του Τζουζέππε Βέρντι από την Εθνική ...