Ξανθή Ταβουλαρέα: «… Να δω ανθρώπους να επιλέγουν συνειδητά»

XT1

«Τα παιδιά θέλουν την Αλήθεια! Μπορείς να τα ξεγελάσεις με εντυπωσιακά σκηνικά- κουστούμια, με ακροβατικά, με οτιδήποτε… Και η παράσταση να στερείται ουσίας ή μηνυμάτων. Κι εκεί να πάψουν να ενδιαφέρονται για το θέατρο».

Αναφέρει μεταξύ άλλων στη συνέντευξή της στη ΓΕΦΥΡΑ www.gefira.gr η πολυπράγμων του θεάτρου  Ξανθή Ταβουλαρέα και την οποία μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω.

Κυρία Ταβουλαρέα έχετε μια μακρά πορεία στο θέατρο, με διάφορες ιδιότητες. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το παιδικό θέατρο; 

Ξεκίνησα πριν πολλά χρόνια την ενασχόλησή μου με τα παιδιά. Μέσα από εργαστήρια εικαστικά και θεατρικού παιχνιδιού. Και τότε ανακάλυψα τρία πράγματα:

  1. Πως τα παιδιά μπορούν και καταφέρνουν πολύ περισσότερα απ ό,τι εμείς πιστεύουμε. Αρκεί να τους πούμε ΜΠΟΡΕΙΣ, και τότε πράγματι μπορούν.
  1. Με το που μπαίνουν τα παιδιά στο δημοτικό, η φαντασία τους κατακρεουργείται, λες κι είναι κάτι άχρηστο. Δεν μαθαίνει κανείς στα παιδιά να χρησιμοποιεί την φαντασία του ως όργανο, που θα τα βοηθήσει να συνδεθούν με υψηλότερες ιδέες και ιδανικά. Έτσι όμως, πώς ο κόσμος να γίνει καλύτερος;
  1. Με το παιχνίδι μέσα από το θέατρο (ή με το θέατρο μέσα από το παιχνίδι) μαθαίνουν τα παιδιά πολύ εύκολα. Αβασάνιστα. Και εκτός από την απλή γνώση, αναπτύσσουν και την διαλογική σκέψη.

Τότε λοιπόν, αποφάσισα πως με αυτόν τον τρόπο, με τις διαδραστικές παραστάσεις για παιδιά, μπορώ να πω ότι  θα δίνω κάθε φορά, τη δική μου Αλήθεια στη νέα γενιά. Κι ας την δεχτούν, ας την τροποποιήσουν, ας την απορρίψουν. Αρκεί να είναι δική τους επιλογή.

A31

Η παράσταση βασίζεται στο πολύ συγκινητικό, ομώνυμο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη ιστορία, ώστε να αποφασίσετε να τη μεταφέρετε στη θεατρική σκηνή;

Σε ό,τι αφορά το θέατρο γενικά, έχω μία αρχή απαράβατη: Μεταφέρω στη σκηνή, ό,τι μου έχει αρέσει πολύ, με έχει αγγίξει στο πέρασμα των χρόνων, με έχει σημαδέψει. Μόνο αυτά. Και τα μεταφέρω πρώτα απ όλα, για την προσωπική μου λύτρωση. Μην ξεχνάμε πως ο στόχος του θεάτρου, είναι να φύγουμε από την παράσταση λυτρωμένοι και καλύτεροι άνθρωποι. Πιο συνειδητοί. Αυτό ακριβώς θέλησα να πετύχω και με το Αηδόνι. Για εμένα είναι ένα από τα πρώτα παραμύθια που διάβασα ως παιδί. Τότε που (χωρίς διαδίκτυο, χωρίς εικόνες από τη μακρινή χώρα) η Κίνα φάνταζε στα μάτια μου μαγική, εξωπραγματική.  Κι ήθελα αυτήν την αίσθηση, παρά την πληθώρα πληροφοριών που έχουμε πια, αυτήν την αίσθηση του μακρινού, να την περάσω στους θεατές μου. Κι έπειτα, ήθελα να τους δείξω πως το Αηδόνι επέλεξε να φύγει, επέλεξε να επιστρέψει. Συνειδητά. Είναι αυτό που μου λείπει σήμερα… Να δω ανθρώπους να επιλέγουν συνειδητά.  Και αν έστω και ένα παιδί λάβει αυτό το μήνυμα, η κοινωνία μας θα γίνει λίγο καλύτερη. Λίγο λίγο, μόνο έτσι….

 

Τη μουσική της παράστασης υπογράφει ο Γιάννης Ζουγανέλης. Πώς «γεννήθηκε» αυτή η συνεργασία;

 

Στην περσινή μας παράσταση –Ο Ιάσονας και η Αργοναυτική εκστρατεία– είχαμε ξανά χρησιμοποιήσει μουσική του Γιάννη Ζουγανέλη. Από το άλμπουμ του The light of flame.  Φέτος όμως, έγραψε για εμάς τη μουσική του Αηδονιού. Και όποιος παρακολουθεί την παράστασή μας, φεύγοντας εκθειάζει τη μουσική της. Μας ταξιδεύει… Κάθε φορά. Και για όποιον δεν γνωρίζει, ας ψάξει ποιος είναι στ’ αλήθεια ο Γιάννης Ζουγανέλης. Ένας από τους καλύτερους μουσικούς που έχουμε, με διεθνή καριέρα. Αλλά πέρα από αυτά, είναι ένας υπέροχος συνεργάτης κι ένας άνθρωπος που μόνο να τον λατρέψεις μπορείς!

 

Ως κοινό, τα παιδιά, μπορεί να είναι πιο απαιτητικό σε σχέση με τους ενήλικες θεατές;

 

Τα παιδιά θέλουν την Αλήθεια! Μπορείς να τα ξεγελάσεις με εντυπωσιακά σκηνικά- κουστούμια, με ακροβατικά, με οτιδήποτε… Και η παράσταση να στερείται ουσίας ή μηνυμάτων. Κι εκεί να πάψουν να ενδιαφέρονται για το θέατρο.

Για εμένα, είναι σημαντικό ο λόγος να ρέει, να είναι όμορφα βαλμένος στους ρόλους, να χρησιμοποιείται πλούσιο λεξιλόγιο. Τα συναισθήματα να εναλλάσσονται, οι ποιότητες των ρόλων επίσης.

Στο Αηδόνι μας, εκτός από το προσεγμένο κείμενο έχουμε πολλά στοιχεία ανατολικής φιλοσοφίας. Ήχους (ηχοκύμβαλα, πιατίνια, γκονγκ, καμπανάκι) Κινήσεις Τάι Τσι, Τελετή τσαγιού, Μάσκες από το παραδοσιακό ιαπωνικό θέατρο Καμπούκι (για τους Αυτοκράτορες της Ιαπωνίας που εμπλέκονται στη ιστορία μας). Όλα αυτά τα στοιχεία είναι που δίνουν την αλήθεια του ταξιδιού στην παράστασή μας. Και εκεί, είναι που κερδίζουμε την αποδοχή των θεατών σε όλες τις ηλικίες.

A43

Είναι μεγάλη πρόκληση να σκηνοθετείς μια παιδική θεατρική παράσταση; Υπάρχουν ιδιαιτερότητες ή δυσκολίες σε σχέση με μια παράσταση που απευθύνεται σε ενήλικο κοινό;

 

Είναι μεγάλη πρόκληση, και μέχρι την πρεμιέρα έχω πάντα αγωνία, να δω πώς θα φανεί στα παιδιά. Εάν κατάφερα να τους περάσω την αίσθηση του έργου. Αυτό που θεωρώ ως ιδιαιτερότητα, είναι ότι για να κάνεις μία παράσταση για παιδιά, χρειάζεται πρώτα απ όλα, να αντιμετωπίσεις τα παιδιά ως ανθρώπους. Που αντιλαμβάνονται τα νοήματα και μπορούν να σκεφτούν παραπέρα. Κι όχι απλώς να τα διασκεδάσεις. Ούτε φυσικά να σταθείς απέναντί τους με διδακτισμό και να φερθείς ως παλιός δάσκαλος που ανεβαίνει στην έδρα και λέει τι πρέπει και τι δεν πρέπει.  Και γι’ αυτό, πριν ασχοληθώ με το παιδικό θέατρο, οριοθέτησα πρώτα τη σχέση μου με τη νέα γενιά. Την αποδέχομαι, συμπορεύομαι μαζί της, και αλληλοβοηθιόμαστε στο να γινόμαστε καλύτεροι.

 

Οι μικροί θεατές έχουν ενεργή συμμετοχή κατά τη διάρκεια της παράστασης στην πλοκή του έργου. Η ενέργεια και ο ενθουσιασμός των παιδιών παρασύρει και εσάς, τους συντελεστές της παράστασης, να νιώσετε για λίγο παιδιά;

 

Χμμμ.. αναρωτιέμαι… εάν δεν νιώθαμε ήδη παιδιά, εάν είχαμε μεγαλώσει και ήμασταν σοβαροί (ή μάλλον σοβαροφανείς), εάν μας απασχολούσε μόνο πώς θα πληρώσουμε τη ΔΕΗ, τα τέλη κ.λπ. κ.λπ… θα μπορούσαμε άραγε να ετοιμάσουμε μια παράσταση για παιδιά; Νομίζω πως όχι. Και αν μας βλέπατε στις πρόβες, θα αντιλαμβανόσασταν ότι γινόμαστε πιο παιδιά από τα παιδιά. Αλλά είναι αλήθεια, πως όταν πια η παράσταση παίζεται, όταν τα παιδιά συμμετέχουν, και τα  βλέπουμε να κάνουν τις μαϊμούδες, να γελάνε ή να αγγίζουν τον ήλιο, ε, εκεί γινόμαστε στ’ αλήθεια ξανά 5 ή 8 ή 10 χρόνων. Κι είναι όμορφα να επιστρέφεις τόσο αναζωογονημένος…

About author

575f72a1-d823-49af-bada-fcaec2e62a59

Faltso Trio @ Θέατρο Άβατον

Τρείς γυναίκες, τρία γράμματα και ένα μυστικό συνωμοτούν στην πιο …μυστήρια, ανατρεπτική κωμωδία της χρονιάς.  Από τις 20 Δεκεμβρίου στο Θέατρο Άβατον.  H υπόθεση:  Τρεις ...