Εγκαίνια της έκθεσης «Μνήμη – Λήθη – Γραφή, Ελληνική – Κινεζική» στο Επιγραφικό Μουσείο

Την Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης «Μνήμη – Λήθη – Γραφή, Ελληνική – Κινεζική» που διοργανώνεται στο Επιγραφικό Μουσείο.

Στο πλαίσιο της έκθεσης το Μουσείο φιλοξενεί Έλληνες και Κινέζους καλλιτέχνες, που δημιούργησαν εικαστικά έργα εμπνευσμένα από τη γραφή, σε έναν ενδιαφέροντα διάλογο ανάμεσα στον ελληνικό και τον κινεζικό πολιτισμό και ταυτόχρονα ανάμεσα στην πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Την έκθεση εγκαινίασε ο Υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής, απευθύνοντας τον παρακάτω χαιρετισμό.

«Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

Δέχτηκα με μεγάλη χαρά την πρόσκληση να εγκαινιάσω αυτή την έκθεση στο Επιγραφικό Μουσείο. Μια έκθεση, την οποία διοργανώνουν με αφοσίωση αγαπητοί συνάδελφοι. Που υπηρετούν την έρευνα, την προστασία και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας. Που σχεδιάζουν και υλοποιούν δράσεις, με στόχο να διευρύνουν την εμβέλεια των μουσείων μας και να τα μετατρέψουν σε πόλους παιδείας και πολιτισμού. Σε τόπους συνάντησης της αρχαίας κληρονομιάς με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Σε χώρους επικοινωνίας του ελληνικού με άλλους πολιτισμούς.

Στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα, συναντιούνται δύο σημαντικοί πολιτισμοί, με μεγάλο ιστορικό βάθος. Ο ελληνικός και ο κινεζικός. Εμπνευσμένοι από την ιστορία της γραφής, Έλληνες και Κινέζοι εικαστικοί δημιουργούν, συνδέοντας τη γραφή με τη μνήμη και τη λήθη.

Από τον πλατωνικό «Φαίδρο», ο Σωκράτης θέτει το ζήτημα της σχέσης της γραφής με τη μνήμη και τη λήθη. Είναι άραγε η γραφή «μνήμης τε και σοφίας φάρμακον» ή είναι «φάρμακον υπομνήσεως»; Είναι η γραφή μια άσκηση της μνήμης ή συνιστά  παράδοση στη λήθη; Τελικά, η γραφή, ενώ μας επιτρέπει να ξεχνάμε, ταυτόχρονα καθιστά δυνατό σε κάθε μελλοντικό αναγνώστη να ανατρέχει και να αναδημιουργεί.

Επιπλέον, όμως, από τις απαρχές της ανθρώπινης ιστορίας, η γραφή συνιστά πέρα από νόημα και εικόνα. Το βλέπουμε αυτό στις επιγραφές που φιλοξενεί το Επιγραφικό Μουσείο. Το βλέπουμε επίσης και στα κινεζικά ιδεογράμματα.

Η έκθεση «Μνήμη – Λήθη – Γραφή, Ελληνική – Κινεζική» επιχειρεί να στήσει πολλαπλές γέφυρες επικοινωνίας.

  • Ανάμεσα στη γραφή και την εικόνα της.
  • Ανάμεσα στο νόημα και τη γραφική του απεικόνιση.
  • Ανάμεσα σε Έλληνες και Κινέζους καλλιτέχνες, που εμπνεύστηκαν από τη γραφή, για να δημιουργήσουν εικαστικά έργα.

Ταυτόχρονα, η έκθεση αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας του Επιγραφικού Μουσείου να παρέμβει σε μια δύσκολη περιοχή του κέντρου της Αθήνας, στον πεζόδρομο της Τοσίτσα. Μια περιοχή που υφίσταται τα τελευταία χρόνια διαρκή υποβάθμιση. Το Υπουργείο Πολιτισμού και οι φορείς του οφείλουν να αλληλεπιδρούν και να παρεμβαίνουν δημιουργικά στο αστικό τοπίο και τη ζωή της πόλης. Και αυτό ακριβώς επιχειρείται, για μία ακόμα φορά, από το Επιγραφικό Μουσείο.

Φέρνοντας δίπλα-δίπλα δύο αρχαίους πολιτισμούς αλλά και σύγχρονους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και την Κίνα, η έκθεση αυτή προβάλλει τη διαπολιτισμικότητα στην καρδιά μιας πολυεθνικής και πολυπολιτισμικής μητρόπολης όπως είναι η Αθήνα.

Εγκαινιάζοντας εκ μέρους του  Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού την Έκθεση  «Μνήμη – Λήθη – Γραφή, Ελληνική – Κινεζική», θα ήθελα να ευχηθώ να είναι καλοτάξιδη και να βρει συνέχεια σε άλλες αντίστοιχες δράσεις, τόσο του Επιγραφικού όσο και άλλων Μουσείων μας».

 

«Περίπατος» με τον Βαγγέλη Δούβαλη

Συμμετέχει η Αφροδίτη Μάνου Ο Βαγγέλης Δούβαλης παρουσιάζει το νέο του προσωπικό άλμπουμ. Πρόκειται για τη δεύτερη προσωπική του δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Περίπατος»και αποτελείται από  μελωδίες ...